بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی موجب سرعت بخشی، افزایش کارایی و بهبود دقت به صورت یکپارچه در سراسر شعبه های کسب و کار میگردد. بخش عمده این پیشرفت ها به واسطه تحلیل های پیشرفته صورت میگیرد که شرکت ها را جهت اخذ تصمیمات داده محور یاری میدهند. یک نمونه بارز از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی می توان والمارت را نام برد. والمارت یکی از برندهای نام آشنا در حوزه خرده فروشی است که از طریق گردآوری حجم انبوه داده ها به دنبال پیاده سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به شیوه ای میباشد که تجربه مشتریان و نیز پرسنل را بهبود ببخشد.
فناوری های نوین، داده های خام گردآوری شده از اینترنت اشیا و سایر منابع را از طریق بکارگیری تحلیل های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی به بینش های اطلاعاتی کاربردی تبدیل مینمایند. در ادامه، کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهد شد:
بهینه سازی در خرده فروشی
برنامه ریزی دسته بندی محصول
تصمیم گیری در رابطه با بهترین ترکیب محصولات جهت افزودن به موجودی یک فروشگاه مشخص بر اساس مجموعه ای از عوامل
بهینه سازی چیدمان فروشگاه
تصمیم گیری در مورد شیوه چیدمان دسته های محصول یا محصولات تکی در قفسه ها، پگ بوردها و ویترین بر اساس نزدیکی محصولات خاص به هم، سودآوری و سایر اهداف و محدودیت ها
تامین مجدد موجودی فروشگاه
برنامه ریزی و زمانبندی تامین کنندگان مسئول تامین مجدد موجودی به قفسه های فروشگاه بدون نیاز به سفارش مشتری
طراحی شبکه استراتژیک
شناسایی مکان بهینه برای فروشگاه ها، انبارها و مراکز پردازش سفارشات بر اساس عواملی همچون قیمت زمین، نزدیکی به حمل و نقل و در دسترس بودن ملزومات
بینایی ماشین در خرده فروشی
تشخیص اشیا
شناسایی محصولات در قفسه های فروشگاه، کمک به خرده فروشان جهت مدیریت موجودی و پیشگیری از سرقت
آنالیز مشتریان
آنالیز رفتار مشتری در فروشگاه، فراهم نمودن بینش های اطلاعاتی بر اساس الگوهای خرید و بهبود چیدمان فروشگاه
پردازش زبان طبیعی در خرده فروشی
چت بات ها و دستیاران صوتی
جهت پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتریان
تحلیل احساسات دیدگاه های مشتریان
تحلیل بازخوردها و نظرات مشتریان جهت بهبود توسعه محصول و استراتژی های بازاریابی
خودکارسازی توضیحات محصول
خودکار نمودن توضیحات و دسته بندی های محصول برای سایت های تجارت الکترونیک و موتورهای جستجوی زبان طبیعی برای خرید آنلاین
یادگیری ماشین در خرده فروشی
پیشنهاددهی محصول
سیگنال دهی به خرده فروشان در رابطه با انتخاب محصولات جهت پیشنهاد به مشتریان بر اساس تاریخچه خرید و سایر داده های مرتبط
مدیریت موجودی
پیش بینی تقاضا از طریق سیستم های مبتنی بر یادگیری ماشین جهت بکارگیری در بهینه سازی سطوح موجودی
بهینه سازی قیمت
بکارگیری یادگیری ماشین به منظور کمک به خرده فروشان جهت بهینه سازی قیمت ها برای انواع محصولات، مشتریان و بخش های مختلف بازار بر اساس ترندهای بازار، تقاضا، مشخصات مشتریان و سایر عوامل
قواعد کسب و کار در خرده فروشی
قیمت گذاری و تبلیغات
قیمت گذاری و بکارگیری بازاریابی و تبلیغات با استفاده از قوانین مبتنی بر داده های فروش و رفتار مشتریان
مدیریت موجودی
مدیریت سطوح موجودی از طریق بکارگیری قواعد جهت شناسایی زمان سفارش موجودی جدید و میزان سفارش
خدمات مشتری
بهبود خدمات مشتری از طریق بکارگیری قوانینی جهت تعیین بهترین اقدامات برای رسیدگی به پرسش ها و شکایات