Skip to main content

چه کسب و کارهایی می توانند از چت بات استفاده کنند؟

پیش از مطرح کردن کاربردهای چت بات در کسب و کار، به بررسی مفهوم چت بات میپردازیم. چت بات یک برنامه است که مکالمات متنی و صوتی را به صورت خودکار با مشتریان، پرسنل و سایر مخاطبان کسب و کار انجام میدهد. چت بات های های هوشمند به جهت اینکه بر پایه فناوری هوش مصنوعی پیاده سازی می شوند، پاسخ های بسیار طبیعی و نزدیک به مکالمات انسانی ارائه میدهند. بدین ترتیب، کاربران در هنگام مکالمه با چت بات این احساس را دریافت میکنند که در حال مکالمه با یک فرد واقعی هستند.

چت بات های هوشمند به مرور زمان بر اساس مکالماتی که هر کاربر با آنها انجام میدهد، اطلاعات جدید بدست می آورند و اصطلاحا یاد میگیرند. این یادگیری موجب میشود تا عملکرد چت بات به مرور به صورت خودکار، بهتر و بهتر شود و بتواند با هر کاربر، ارتباطات متناسب با علایق، مشخصات و نیازمندی هایش را شکل دهد. همچنین،‌ قابلیت تطبیق با سناریوهای مختلف جهت اجرای خودکار امور کسب و کار را دارد.

کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات تجارت الکترونیک

چت بات هوشمند که به آن پاسخگوی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز گفته میشود، یک برنامه جهت پاسخگویی خودکار به مخاطبان و مشتریان کسب و کار آنلاین میباشد. چت بات هوشمند برای وبسایت ها، فروشگاه های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم هایی که کسب و کار آنلاین در آن حضور دارد، قابل پیاده سازی میباشد. 

چت بات هوشمند تجارت الکترونیک،‌ دستیاری خودکار جهت همراهی مخاطبان کسب و کار در مراحل مختلف خرید محصولات و خدمات میباشد. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت تجارت الکترونیک عبارتند از:

  • پاسخگویی به محض دریافت پیام از سمت مشتری
  • گردآوری اطلاعات ارزشمند مشتریان در راستای بازاریابی هدفمند
  • پاسخگویی همزمان به درخواست های چندین مشتری
  • راهنمایی و پاسخگویی به سوالات قبل از خرید مشتری
  • پیشنهاد خودکار محصولات مکمل یا مرتبط جهت افزایش فروش
  • پیش بینی و راهنمایی به موقع مشکلات احتمالی مشتری در مرحله نهایی خرید
  • دریافت نظرات و بازخوردهای مشتریان
  • ارائه اطلاعات به مشتریان در مورد آخرین وضعیت سفارشات
  • ارجاع هوشمند درخواست های خارج از حیطه چت بات به کارمندان کسب و کار

چت بات هوشمند پزشکی

چت بات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی را میتوان دستیاری هوشمند دانست که توسط مراکز پزشکی و متخصصان به منظور راهنمایی سریع تر بیماران مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به محرمانگی داده های بیماران و حساسیت بالای این حوزه، پیاده سازی اصولی نحوه تعامل میان چت بات و کاربران و درجه هوشمندی آن جهت پاسخگویی دقیق و بدون خطا به درخواست ها بسیار اهمیت دارد. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت پزشکی عبارتند از:

  • امکان تنظیم، تغییر و لغو نوبت ملاقات به صورت خودکار
  • راهنمایی در رابطه با نزدیک ترین داروخانه ها و کلینیک ها
  • نسخه نویسی و ارسال یادآوری های دارویی به بیماران 
  • هماهنگی آماده سازی های پیش از آزمایشات و جلسات درمانی
  • گردآوری بازخوردها و نظرات بیماران
  • همراهی بیمار در سراسر فرآیند درمان
  • دسترسی به سوابق پزشکی بیمار توسط کاربر مجاز
  • گردآوری و ارزیابی اولیه علائم بیماری
  • پاسخگویی خودکار به پرسش ها و درخواست های مربوط به بیمه
  • گردآوری داده های بیمار جهت استخراج بینش های اطلاعاتی ارزشمند
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند منابع انسانی

چت بات هوشمند منابع انسانی جهت رسیدگی به امور و پرسش های مختلف منابع انسانی طراحی میگردد. هدف اصلی پاسخگوی هوشمند، خودکارسازی و تسهیل امور تکراری مربوط به مدیریت منابع انسانی میباشد. این ابزار، علاوه بر بهبود رضایتمندی پرسنل، موجب کاهش بار کاری مدیران منابع انسانی شده و زمان بیشتری را جهت رسیدگی به امور پیچیده تر در اختیار آنان قرار میدهد. 

چت بات هوشمند، امکان خلق فضای کاری یکپارچه تر و هماهنگ تر را فراهم میسازد. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در حوزه منابع انسانی عبارتند از:

  • رهگیری وضعیت پیشرفت کارمندان
  • گردآوری اطلاعات متقاضیان استخدام
  • انجام مصاحبه های شغلی اولیه با متقاضیان
  • رسیدگی به درخواست پرسنل در مورد ترک سازمان
  • پیشنهاد برنامه های آموزشی و ارائه منابع آموزشی مرتبط
  • پاسخگویی به سوالات پرسنل در مورد سیاست ها و روند کاری
  • گردآوری بازخورد پرسنل در مورد پروژه ها و رضایت از محیط کار
  • هدف گذاری برای پرسنل و ارسال یادآوری بر سررسید وظایف
  • گردآوری داده های منابع انسانی جهت بهبود تصمیمات
  • گزارشدهی و مستندسازی حوادث و رویدادهای شغلی
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند گردشگری

چت بات هوشمند گردشگری، پاسخگوی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در مسافرت ها میباشد که به صورت ۲۴ ساعته، آماده پاسخگویی به سوالات کاربران از رزرو پرواز تا پیدا کردن مناسب ترین هتل میباشند.  این چت بات ها از طریق هماهنگ شدن با علایق و رفتار مشتریان، مسافرت را برای آنان ساده تر و لذت بخش تر می نمایند. 

چت بات هوشمند گردشگری قادر است تمامی پیچیدگی ها و ابعاد برنامه ریزی مسافرت را مدیریت نموده و مسافران را بدون تاخیر راهنمایی نماید. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت گردشگری عبارتند از:

  • رزرو هتل و پرواز
  • برنامه ریزی مسافرت
  • اطلاع رسانی جدیدترین وضعیت ها
  • ارائه پیشنهادات سفارشی
  • پشتیبانی و راهنمایی مسافران
  • امکان پاسخگویی به زبان های مختلف
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند املاک

چت بات هوشمند املاک یک دستیار مجازی است که قادر است پرسش های مربوط به خرید، فروش و اجاره منزل را مدیریت نماید. چت بات املاک می تواند سوالات مربوط به روال کار را پاسخگویی نموده و جدیدترین اطلاعات در رابطه با خرید و فروش ها را ارائه دهد. همچنین، گردآوری اطلاعات تماس مشتریان احتمالی و هماهنگی زمان جلسات حضوری و بازدید ملک را اجرا می نماید. 

چت بات ها در سال های اخیر به عنوان ابزاری برای اتوماتیک کردن امور تکراری، محبوبیت فراوانی کسب نموده اند. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت املاک و مستغلات عبارتند از:

  • برقراری مجدد ارتباط با مشتریان احتمالی 
  • برنامه ریزی هوشمند بازدید ملک 
  • دسته بندی مشتریان احتمالی برای اهداف بازاریابی 
  • اشتراک گذاری سریع اطلاعات ملک جهت تصمیم گیری مشتری
  • تحلیل روند بازار به صورت لحظه ای جهت راهنمایی خریدار
  • دریافت خودکار اطلاعات و اسناد ضروری مشتری
  • امکان ارجاع مشتری به مشاور املاک در صورت لزوم
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند بانکداری

چت بات هوشمند بانکداری که با عنوان دستیار مجازی نیز شناخته می شود، امکان پاسخگویی لحظه ای و همزمان به تمامی مشتریان بانک و موسسات مالی را فراهم می نماید.  چت بات هوشمند، امور بانکی زمانبر که نیازمند کاغذ بازی های فراوان است را بسیار ساده تر و سریع تر نماید. 

همچنین گردآوری داده های مشتریان از طریق چت بات های هوشمند، موجب دستیابی موسسات مالی و بانک ها به اطلاعات ارزشمندی در مورد نیازمندی های مشتریان و نقاط نیازمند بهبود میگردد. برخی از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت بانکداری میگردد:

  • بررسی صورتحساب و موجودی
  • پاسخگویی به سوالات مرتبط با پرداخت
  • انجام پرداخت های بانکی
  • انتقال وجه بین حساب های بانکی
  • گزارش مفقودی کارت بانکی
  • سوالات مرتبط با کارت بانکی و گردش حساب
  • پاسخگویی به سوالات مرتبط با قیمت سهام
  • پاسخگویی به سوالات مرتبط با وام و بهره بانکی
  • ارسال یادآوری و اعلان ها برای مشتریان
  • رهگیری تاریخچه تراکنش ها
  • شناسایی و بررسی فعالیت های مشکوک
  • ارائه مشاوره های بانکی و سرمایه گذاری
  • پیشنهاد فرصت های ویژه بر اساس اطلاعات مشتری
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند هتل

صاحبان هتل در سراسر جهان به دنبال راهی برای بهبود تجربیات مشتریان میباشند. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تجربیات مخاطبان هتل، نحوه پاسخگویی و برقراری ارتباط با آنان میباشد. چت بات هوشمند هتل به عنوان راهکاری پیشرفته قادر است شیوه برقراری ارتباط با مشتریان و رسیدگی به درخواست های آنان را متحول نماید. 

چت بات هوشمند به محض دریافت پیام مشتری، با دقت و به صورت خودکار به درخواست ها و سوالات رسیدگی میکند. با وجود این ابزار، هیچ نگرانی بابت پاسخگویی همزمان به چندین مشتری یا پاسخگویی مهمانان به زبان های مختلف وجود ندارد. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت هتلداری عبارتند از:

  • مدیریت رزروها
  • ارائه پیشنهادات سفارشی
  • سفارش روم سرویس
  • راهنمایی مشتریان برای برنامه ریزی مسافرت
  • مدیریت Check-in و Check-out
  • گردآوری بازخوردها و نظرات مشتریان
  • گردآوری اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان
  • برنامه ریزی رویدادهای داخل هتل
  • کمک رسانی های اورژانسی
  • پرداخت ها و صورتحساب ها
  • ارسال یادآوری و هشدار به مشتریان

چت بات هوشمند رستوران

چت بات هوشمند رستوران علاوه بر اینکه شیوه انجام امور رستوران را بسیار ساده تر می نماید، امکان خدمات رسانی به مشتریان را بر اساس علایق، ذائقه ها، محدودیت های رژیم غذایی مشتری و الگوهای رفتاری مشتری در دفعات قبلی فراهم می نماید. 

خدمات رسانی سفارشی به هر مشتری در صنعت رستوران داری که رضایت مشتریان از اهمیت بالایی برخورداری است توسط چت بات هوشمند کاملا امکان پذیر است. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت رستوران داری عبارتند از:

  • راهنمایی مشتریان در مورد رزرو میز
  • دریافت و پردازش سفارشات مشتریان
  • بررسی آیتم های منو و پیشنهاد دهی به مشتری
  • پیشنهاد دهی بر اساس ذائقه و محدودیت های رژیمی افراد
  • پشتیبانی مشتریان و پاسخگویی به سوالات متداول
  • گردآوری نظرات مشتریان جهت بهبود کسب و کار
  • تبلیغات هدفمند و پیشنهاد کدهای تخفیف
  • پرداخت ها و صورتحساب ها
  • ارسال اطلاعات تماس و لوکیشن برای مشتریان
  • گزارشات کاربردی برای مدیر رستوران بر اساس داده های مشتریان

چت بات هوشمند آموزش

چت بات هوشمند آموزش، قابلیت های گسترده ای ارائه می دهد که میتواند سیستم آموزشی را به طور کامل تغییر دهد. چت بات هوشمند از طریق پاسخگویی به سوالات، ارائه توضیحات و فراهم نمودن منابع آموزشی میتواند فراگیران را به سرعت پشتیبانی نماید. از طرفی، به عنوان دستیار مجازی تدریس می تواند به اساتید در انجام مسئولیت ها همچون برگزاری آزمون کمک نمایند. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت آموزش عبارتند از:

  • استخراج اطلاعات از طریق قابلیت چت با فایل ها و کتاب های آموزشی
  • خلاصه نویسی محتوای فایل ها و کتاب های آموزشی
  • آموزش و پیشنهادات آموزشی متناسب با سبک یادگیری هر فراگیر
  • ارائه گزارشات و بازخورد در رابطه با عملکرد فراگیر
  • پاسخگویی به سوالات فراگیران در مورد دوره ها و زمانبندی ها
  • پاسخگویی در رابطه با امور اداری، ثبت نام و پرداخت شهریه
  • راهنمایی و پاسخگویی فراگیران در رابطه با تکالیف و تمرینات
  • اتوماسیون بسیاری از امور اساتید همچون برگزاری آزمون و نمره دهی
  • گردآوری نظرات و بازخوردهای دانش آموزان در رابطه با موضوعات مختلف
  • برنامه ریزی و زمانبندی آموزشی خودکار جهت پیشگیری از تداخلات زمانی
  • خودکارسازی مدیریت ثبت نام ها و پرداخت شهریه 
  • امکان راهنمایی فراگیران بین المللی بواسطه قابلیت پاسخگویی چندزبانه
  • ارسال اطلاعیه ها، یادآوری ها و هشدارها به فراگیران و اساتید
  • راهنمایی فراگیر جهت مسیریابی سریع تر در ساختمان های دانشگاه
  • پاسخگویی در مورد امکانات و تجهیزات در دسترس هر دانشکده

  چت بات هوشمند لجستیک

صنعت لجستیک دائما در حال تغییر بوده و جزئیات بسیاری را در ارتباط با حمل کالاها و خدمات بین موقعیت های مکانی مختلف شامل می شود.  این امر نیازمند هماهنگی و ارتباطات موثر مابین تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، تامین کنندگان، شرکت های حمل و نقل و رانندگان میباشد. 

چت بات هوشمند لجستیک، علاوه بر پاسخگویی بر اساس جدیدترین اطلاعات، میتواند مشکلات احتمالی یا هرگونه تغییر در برنامه ها را پیش بینی نموده و به موقع اطلاع رسانی و رسیدگی نماید. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت لجستیک عبارتند از:

  • لغو ارسال محموله در صورت در دسترس نبودن تحویل گیرنده
  • امکان تماس خودکار با مخاطب جهت اطلاع رسانی زمان ارسال محموله ها
  • رهگیری لحظه ای کامیون ها و ارائه تخمین زمان دریافت محموله توسط گیرنده
  • پاسخگویی به سوالات مربوط به وضعیت موجودی و در دسترس بودن محصول
  • امکان ثبت و ارسال تاییدیه سفارش به صورت خودکار
  • پیش بینی و اطلاع رسانی خودکار تاخیرها
  • برآورد خودکار قیمت حمل بار با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف
  • برنامه ریزی مسیریابی و یافتن بهینه ترین مسیر بر اساس فاکتورهای مختلف
کاربردهای چت بات در کسب و کار

چت بات هوشمند خودرو

چت بات هوشمند خودرو به جهت حل بسیاری از چالش های تولیدکنندگان خودرو، اهمیت فراوانی پیدا کرده اند. این چت بات ها ارتباط با مشتریان را از طریق پشتیبانی لحظه ای و همزمان هر تعداد کاربر بسیار ساده تر مینمایند. همچنین مدیریت سفارشات را تسهیل نموده و امکان ارائه پیشنهادات سفارشی به هر مشتری را مقدور می سازند. 

پاسخگویی خودکار به سوالات و درخواست ها توسط چت بات هوشمند، فرصت های فروش بیشتری را برای تولید کنندگان ایجاد نموده و موجب افزایش رضایت مشتریان آنان را میگردد. شماری از کاربردهای چت بات هوشمند در صنعت خودرو عبارتند از:

  • پاسخگویی به پرسش های مشتریان در رابطه با محصولات
  • پاسخگویی به پرسش های مشتریان در مورد مشکلات فنی
  • مدیریت سفارشات، رهگیری محموله ها و مدیریت موجودی
  • ارائه اطلاعات به مشتری در مورد آخرین وضعیت سفارشات
  • آنالیز داده ها، پیش بینی تقاضا و شناسایی مشکلات احتمالی
  • خودکار کردن تامین مجدد و زمانبندی های ارسال ها
  • خودکارسازی هماهنگی با تامین کنندگان 
  • ارائه پیشنهادات سفارشی به مشتریان بر اساس داده ها
  • انجام بازرسی کیفی به صورت لحظه ای و شناسایی خرابی ها
  • نظارت بر عملکرد تجهیزات و پیش بینی خرابی های احتمالی
  • ارائه آموزش به پرسنل،‌ نمایندگان فروش و شرکای تجاری
  • گردآوری بازخورد مشتریان و اجرای تحقیقات بازار

Leave a Reply

Close Menu