Skip to main content
بلاگ

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

By آگوست 15, 2023سپتامبر 4th, 2023No Comments

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تقریبا برای تمامی کسب و کارهای صنعت گردشگری همچون هتل ها، شرکت های هواپیمایی، کشتی های کروز، شرکت های اجاره ماشین، رستوران ها و غیره، فرصت های بسیاری را فراهم می نمایند. از این رو شناخت ظرفیت ها و کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری یک ضرورت برای مدیران و صاحبان کسب و کار می باشد.

در این مقاله شماری از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم معرفی شده است که موجب بهبود فرآیندهای کسب و کار،‌ خلق تجربیات بهتر برای مشتریان و ارائه اطلاعات ارزشمند به فعالان این حوزه میگردد. کاربردها به شرح زیر است:

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

مدیریت خدمات گردشگری

مدیریت درآمد و عایدی:

ایجاد استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای اتاق‌های هتل، بلیط های هواپیما و سایر خدمات تفریحی و گردشگری با در نظر گرفتن عواملی مانند تقاضا، رقابت و شرایط بازار به منظور حداکثر‌سازی درآمد

برنامه‌ریزی مسیریابی:

ایجاد برنامه‌های مسیریابی کروز یا سفر با در نظر گرفتن مانند تعداد و کیفیت جاذبه‌ها، در دسترس بودن بنادر، تقاضای مشتری و زمان سفر جهت ایجاد تعادل بین عایدی و رضایت مشتری

برنامه‌ریزی ظرفیت:

ایجاد برنامه های ظرفیت بهینه برای خدمات تفریحی و گردشگری با در نظر گرفتن عواملی مانند تعداد مسافران، ظرفیت کشتی/محل برگزاری و پتانسیل درآمد

تخصیص اتاق یا کابین:

بکارگیری مدل های بهینه سازی به منظور بهینه سازی تخصیص اتاق یا کابین به مهمانان با در نظر گرفتن عواملی همچون ترجیحات مسافران و در دسترس بودن اتاق ها و کابین‌ها

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

بینایی ماشین در خدمات گردشگری

تحلیل مشتریان:

تحلیل رفتار مشتریان، ارائه نکات برجسته در رابطه با الگوهای خرید و بهبود طراحی فروشگاه و مکان های اقامتی

پایش امنیت:

پایش امنیت در هتل‌ها، کشتی‌ها و مجتمع‌های تفریحی، ارتقاء ایمنی و کاهش ریسک سرقت

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

پردازش زبان طبیعی در خدمات گردشگری

خدمات مشتری:

بکارگیری چت‌بات‌ها و دستیاران صوتی برای ارائه خدمات مشتری شخصی‌سازی شده، پاسخگویی به سوالات و دغدغه های مشتریان به صورت real-time و بهبود تعامل و رضایت مشتری

بازاریابی شخصی‌سازی شده:

بکارگیری پردازش زبان طبیعی برای تحلیل داده‌ها و ترجیحات مشتریان به منظور شخصی‌سازی کمپین‌های بازاریابی و ارائه رویکرد هدفمندتر در تبلیغات و تخفیف‌ها

تحلیل احساسات:

بکارگیری پردازش زبان طبیعی برای تحلیل نقدها و بازخوردهای مشتریان در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد، فراهم نمودن اطلاعات ارزشمند در رابطه با احساسات مشتریان و به بهبود محصولات و خدمات

جستجوی مبتنی بر زبان طبیعی:

کمک به مشتریان در راستای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود بر اساس ترجیحات و سایر معیارها

خلاصه‌سازی متن:

بکارگیری پردازش زبان طبیعی برای خلاصه‌سازی نقدهای طولانی مشتریان و تسهیل تحلیل و پاسخگویی به نقدها برای کسب‌وکارها

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

یادگیری ماشین در خدمات گردشگری

بازاریابی شخصی‌سازی شده:

بکارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تحلیل داده‌های مشتریان و ارائه توصیه‌های شخصی‌سازی شده برای بسته‌های سفر، امکانات هتل و تخفیف‌ها

پیش‌بینی خروج مشتری:

بکارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشین جهت کمک به شرکت ها برای تحلیل داده‌های مشتریان و شناسایی مشتریانی که احتمال خروج دارند و رسیدگی به نگرانی‌های مشتریان به صورت پیش بینی شده

کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات گردشگری

قواعد و قوانین کسب و کار در خدمات گردشگری

مدیریت رزروها:

مدیریت رزروها و رزرو با استفاده از قوانین برای تعیین امکان‌پذیری، قیمت‌گذاری و سایر عوامل

برنامه‌های وفاداری مشتریان:

مدیریت برنامه‌های وفاداری مشتریان با استفاده از قوانین برای تعیین نحوه کسب و کسر امتیازها

خدمات مشتری:

بهبود خدمات مشتری با استفاده از قوانین برای تعیین بهترین راهکارها برای پاسخ به سوالات و شکایات مشتریان

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با راهکارهای AI4B در زمینه هوش مصنوعی در خدمات گردشگری با شماره 09146003001 در ارتباط باشید.

نویسنده:

ستاره نصراله زاده – پژوهشگر در زمینه هوش مصنوعی

Leave a Reply

Close Menu