Skip to main content
بلاگ

چگونه فرهنگ سازمانی داده محور ایجاد کنیم؟

By جولای 16, 2023آگوست 20th, 2023No Comments

داده های مهم کسب و کار را نمی توان بدون آنالیز و تفسیر مناسب، به طور موثر مورد استفاده قرار داد. این یک مشکل اساسی برای بسیاری از شرکت‌هایی است که تلاش می‌کنند از پتانسیل کامل داده‌های خود برای حفظ مزیت رقابتی استفاده نمایند. پذیرش و استقبال از فرهنگ سازمانی داده محور برای مدیران و صاحبان کسب و کار که به دنبال اخذ تصمیمات تجاری آگاهانه هستند، یک ضرورت است.

با اتخاذ رویکرد داده محور، میتوان انبوهی از داده هایی که به صورت موثر مورد استفاده قرار نمی گیرند را تبدیل به اطلاعات ارزشمند نمود. بر اساس نظرسنجی Reveal 2023 از توسعه دهندگان نرم افزار، دلایل اصلی استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، بهبود بهره وری (۴۱.۶٪)، افزایش فروش/درآمد (۳۹.۵٪)، شناسایی مشکلات کسب و کار (۳۳٪)، و تصمیم گیری های بهتر در کسب و کار (۳۱.۸٪) می باشد.

فرهنگ سازمانی داده محور برای هر کسب و کار مدرنی ضروری است. در ادامه، نکات کاربردی در مورد شروع کار و چگونگی غلبه بر چالش ها برای ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده در سازمان مطرح شده است.

شناخت فرهنگ سازمانی داده محور

به منظور پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی داده‌محور، ابتدا لازم است درک کنید که فرهنگ سازمانی داده‌محور چیست – و به سایر افراد تیم و سازمان خود آموزش دهید. فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده به معنی تصمیم گیری بر اساس بینش بدست آمده از داده ها و تلفیق این بینش ها با عملیات کسب و کار، فرآیندهای تیمی و تصمیمات شرکت است. زمانی که با استفاده از ابزارهایی که پردازش سریع سنجه ها را امکان‌پذیر می‌کنند، داده ها در سراسر دپارتمان ها مورد استفاده قرار میگیرند، فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده در حال شکل گیری است.

اما بیش از هر چیز، فرهنگ داده محور یک نوع نگرش است – نگرشی که در آن داده ها برای تصمیم گیری در تمام سطوح سازمان استفاده می شود. این امر تنها به معنی نگاه کردن به اعداد و ارقام و نمودارها نیست، بلکه استفاده از آن اطلاعات برای انتخاب های استراتژیک در عملیات روزانه است. دوران تصمیم های تصادفی به پایان رسیده است. همان دورانی که برقراری تماس ها متعلق به فرد با بلندترین صدا در اتاق بود. امروزه همه اعضای تیم باید از داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه و استراتژیک استفاده نمایند.

این یک تفکر نادرست است که فرهنگ سازمانی داده‌محور فقط برای شرکت‌های بزرگ با منابع فراوان است، چراکه کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از داده‌محور بودن سود ببرند. در نهایت، طبق یک گفته معروف، “شما نمی توانید آنچه را که اندازه گیری نمی کنید، مدیریت کنید.”

تکنیک ها و مراحل ایجاد فرهنگ داده محور

فرهنگ سازمانی داده محور، همه افراد یک شرکت را توانمند می سازد تا با استفاده از اطلاعات ارزشمند بدست آمده از داده‌ها برای فعالیت‌های روزانه، به روشی هوشمندانه‌تر با چالش‌ها مقابله کنند. داده‌ها می‌توانند و باید یک روال روزانه برای تیم‌ها باشند زیرا موجب اجتناب از ریسک، تصحیح قبل از وقوع اشتباهات و در کل بهبود جایگاه رقابتی می گردند.

حال سوال اینست، امروزه شرکت‌ها از چه تکنیک‌هایی برای ایجاد فرهنگ داده‌محور استفاده می‌کنند؟ در ادامه چند گام بدین منظور مطرح می گردد.

در اولویت قرار دادن داده ها:

دسترسی سریع و آسان به داده ها یک ضرورت همیشگی است. کسب و کارها لازم است داده ها را در اولویت قرار دهند، تا در زمان نیاز به راحتی و به سرعت به آنها دسترسی داشته باشند.

همکاری داده محور:

داده ها بزرگترین دارایی کسب و کارها هستند – و باید مورد گفتگو بین تیم ها واقع شوند. لازم است داده ها در چارچوب کار به صورت ارگانیک در جریان باشند تا افراد تیم همواره به سنجه های کلیدی دسترسی داشته باشند.

تصمیمات مبتنی بر پیش بینی داده ها:

داده ها می توانند به پیش بینی آینده کمک کنند. این پیش‌بینی‌ها مبنایی برای تصمیم‌گیری در مورد تأمین موجودی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری یا رونمایی از یک محصول جدید خواهند بود.

ابزارهای تجزیه و تحلیل داده:

برای ایجاد یک فرهنگ مبتنی بر داده، باید اطمینان حاصل نمود که همه افراد برای استفاده از داده ها راحت هستند. بخش بزرگی از این استراتژی، ارائه داده‌ها به صورت بصری و به شکلی است که هر کاربر کسب و کار قادر به درک آن باشد. ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند بینش داده‌های خام را به داشبوردهای زیبا و مصورسازی هایی تبدیل کنند که به آسانی قابل درک و استخراج بینش هستند.

تصمیم گیری مبتنی بر داده، هدف مشترک است!

جهت ایجاد یک اکوسیستم داده محور، ابتدا لازم است داده ها را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد سازمانی قرار داد. بنابراین، چنانچه مشغول پیاده سازی یک استراتژی برای تصمیم گیری مبتنی بر داده هستید، رویکردی بالا به پایین مورد نیاز است. برای یک مدیر، این امر به معنای ایجاد وظایف و پروژه‌ها پیرامون داده‌ها، دخیل نمودن افراد تیم در گفتگوهای حول داده، بهره گیری از داده‌ها در تصمیم‌گیری‌های بزرگ و غیره می باشد.

برای اعضای تیم، این به معنای اعتماد به داده ها و بهره گیری از داده ها در امور و ایجاد فرآیندی جهت بررسی، اشتراک گذاری و بحث در مورد داده ها و در اولویت قرار دادن آنها می باشد.

برخی از مراحل جهت کمک به تیم سازمانی برای بکارگیری داده‌ها در امور، عبارتند از:

افزایش رویت پذیری داده ها:

حفظ داده های شرکت به صورت یکجا، جایی که داشبوردها را می توان دسته بندی کرد و به راحتی به آنها دسترسی داشت.

اشتراک گذاری و پیوند دادن داده ها با تصمیمات:

فراهم سازی بستری جهت اشتراک گذاری آسان بینش ها و بحث و گفتگو در یک کمپین خاص، در راستای هماهنگ سازی مستمر داده ها با ارزش ها و اهداف شرکت و فراهم نمودن امکان تصمیم گیری های تیمی

حرکت از بینش به سمت عمل:

راهنمایی تیم جهت درک نیاز به رفتن از بینش داده به سمت عمل و قرار دادن این بینش ها در خط مقدم فرآیندها

جمع بندی

داده ها همواره باید در خط مقدم کسب و کار قرار گرفته و اعتماد به آنها، برتری کسب و کار را به ارمغان خواهد آورد، زیرا نتایج شما به آنها بستگی دارد. ایجاد فرهنگ سازمانی محور می تواند نتایج را بهبود ببخشد و باعث ایجاد اعتماد و شفافیت در سراسر سازمان شود. پلتفرم‌های نرم‌افزاری جدید، تلفیق فرهنگ داده‌محور را برای رهبران فناوری تسهیل نموده است که می‌تواند الهام‌بخش نوآوری باشد و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تصمیمات دقیق‌تری بگیرند و مزیت رقابتی در محیط کسب‌وکار فعلی به دست آورند. آنچه امروزه برای کسب و کارها حائز اهمیت است، صرفاً جمع آوری داده ها نیست، بلکه شناخت نحوه استفاده از آن در حوزه هایی است که منجر به دستیابی به اهداف کسب و کار می گردد.

دکتر مرتضی صابری

دانشگاه صنعتی سیدنی | متخصص در زمینه هوش تجاری

Leave a Reply

Close Menu