گرایش به رزروهای مستقیم
امروزه، علیرغم مزیت های فراوان آژانس های مسافرتی آنلاین (OTAs)، هتل ها به رزروهای مستقیم گرایش پیدا نموده اند. دلیل این امر، افزایش کمیسیون های آژانس ها بوده که دارای تاثیر منفی قابل توجهی در کسب سود توسط هتل ها میباشد.
از طرفی، یکی از دغدغه های اساسی هتل ها بهبود روابط با مهمانان میباشد. حال آنکه قرارگیری OTA ها در صدر امور، میتواند موجب پیشگیری از ایجاد روابط مستحکم هتل با مسافران و وفادارسازی آنان گردد.
راهکار افزایش رزروهای مستقیم
علیرغم تمایل هتل ها به رزروهای مستقیم، کنار گذاشتن آژانس های مسافرتی آنلاین امری غیرممکن است. چراکه این آژانس ها سهم قابل توجهی در کسب درآمد هتل ها ایفا می نمایند. با این حال، لازم است هتل ها از اتکای کامل به آژانس ها خودداری نموده و به مرور زمان وابستگی به آنها را کاهش دهند. در این راستا، چت بات هوشمند برای هتل می تواند قابلیت های پیشرفته ای جهت افزایش و تثبیت رزروهای مستقیم ارائه نمایند.
چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی برای هتل ها
چت بات های هوشمند هتل، دستیارهای دیجیتال محسوب میشوند که به منظور تسهیل و بهبود تعامل با مشتریان در صنعت گردشگری طراحی شده است. این چت بات های هوشمند به گونه ای برنامه ریزی شده اند که از زبان انسانی برای برقراری مکالمات طبیعی و غیرماشینی با مهمانان هتل بهره ببرند. همچنین، می توانند راهنمایی ها و اطلاعات لحظه ای را به کاربران ارائه نمایند.
همراهی مهمانان در تمامی مراحل
همراهی مهمانان در تمامی مراحل تجربه سفر از زمان تصمیم به رزرو تا خروج از هتل و حتی بعد آن اهمیت دارد. چت بات هوشمند برای هتل ها به اتوماسیون و صرفه جویی در زمان انجام این فرآیند کمک مینماید. علاوه بر این، القای احساس تعهد و ارزشمندی به مشتریان موجب ایجاد احساس خوشایند در آنان میگردد.
پیش از اقامت مهمانان هتل (Pre Stay)
پاسخگویی به سوالات و راهنمایی مهمانان در فرآیند رزرو در قالب مکالمه در پلتفرم های مختلف همچون وبسایت هتل، پیام رسان ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشن ها و غیره صورت میگیرد. مشتریان در صورت آمادگی برای رزرو، به موتور رزرو هدایت می شوند.
در دوران اقامت در هتل (In Stay)
پاسخگویی لحظه ای و برطرف نمودن سریع مشکلات مهمانان در هتل جهت فراهم نمودن تجربه ای به یاد ماندنی صورت میگیرد. راهنمایی مهمانان برای ارتقای اقامت از طریق خریداری خدمات ویژه و اضافی انجام میشود. همچنین، بهبود ارتباط با مشتریان و در دسترس بودن برای مشتریان از طریق کانال ارتباطی دلخواه آنان از دیگر قابلیت های چت بات هتل مبتنی بر هوش مصنوعی میباشد.
پس از پایان اقامت در هتل (Post Stay)
پس از پایان اقامت مسافران در هتل، چت بات برای اموری همچون کمک به آنان جهت پیگیری مفقودی وسایل در هتل، نیاز به فاکتور، ارسال نظر در مورد هتل یا هماهنگی سفر بعدی در دسترس خواهد بود.
مزیت چت بات هوشمند نسبت به لایو چت ها
چت بات هوشمند برای هتل با بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی خودکار به پرسش های کاربران میباشد. حال آنکه لایو چت ها پاسخگویی را از طریق ارتباط دادن کاربران با اپراتورها و پشتیبان ها پیش میبرند و در صورت عدم حضور اپراتور انسانی، عملیات پشتیبانی دچار وقفه می گردد. چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی، پیشرفته ترین نوع چت بات است که علاوه بر پاسخگویی آنی و دقیق، امکان تخصیص هوشمند مکالمات به مسئول مربوطه در هتل را نیز در صورت لزوم فراهم می نماید.
مزیت چت بات هوشمند نسبت به چت بات مبتنی بر قوانین
چت بات های هوشمند برای هتل ها دارای قابلیت ها و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چت بات های مبتنی بر قوانین میباشند. چت بات های مبتنی بر قوانین بر اساس قواعد و پاسخ های از پیش تعیین شده عمل نموده که این امر، توانایی آنها را برای مدیریت تعاملات پیچیده و متنوع محدود مینماید. درحالیکه چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از فناوری های پیشرفته مانند پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین، امکان پاسخگویی و دربرک پرسش های پیچیده را به صورت بسیار واقعی و انسان گونه دارند. شماری از مزیت های مختص به چت بات های هوشمند عبارتند از:
- یادگیری و بهبود به مرور زمان
- ارائه پیشنهادات شخصی سازی شده
- بهبود تجربه مشتریان در تمام ابعاد
نحوه عملکرد چت بات هوشمند هتل
چت بات هوشمند هتل بر اساس برقراری ارتباط با مهمانان توسط پردازش زبان طبیعی (NLP) عمل مینماید. چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی هتل، پرسش ها را یاد گرفته و پاسخ مناسب را ارائه میدهد. یادگیری چت بات از هر تعامل جدید موجب بهبود مستمر و افزایش رزروهای هتل میگردد. به عنوان مثال، چت بات هوشمند میتواند پاسخ های سریع را در هر ساعت از شبانه روز ارائه نموده و خدمات مکمل را بر مبنای رفتار و ترجیحات کاربران پیشنهاد دهد.
- کاهش زمان انتظار
- افزایش فرصت های Upselling
- افزایش رضایتمندی مشتریان
- افزایش درآمد هتل ها
مزیت های چت بات هوشمند برای هتل
دسترسی در تمامی ساعات شبانه روز
اولین و مهم ترین گام در بهبود تجربه مهمانان هتل، پاسخگویی لحظه ای به درخواست ها میباشد. امروزه ظهور چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی، اتوماسیون امور متداول هتل را تسهیل نموده است. پس از استقرار چت بات هتل، مهمانان میتوانند تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد اقامت خود در هتل همچون زمان سرو صبحانه تا نزدیکترین مراکز درمانی به هتل را بدون تاخیر کسب نمایند.
کاهش هزینه های عملیاتی
هزینه عملیاتی چت بات نسبتا پایین بوده و میتوان به سادگی تنظیمات و به روز رسانی آن را متناسب با نیازمندی هتل و بدون هزینه های مکرر توسعه اجرا نمود. علاوه بر این، چت بات با اتوماسیون عملیات هتل همچون پشتیبانی مشتریان و رزرو هتل، موجب کاهش هزینه های منابع انسانی مرتبط با این امور می گردد.
حذف موانع زبانی
کیفیت خدمات مشتریان در صنعت گردشگری یکی از عوامل مهم موفقیت است. با این حال، موانع زبانی میتوانند از دسترسی مهمانان به راهنمایی های مورد نیاز جلوگیری نمایند. هتل ها پذیرای مهمانان از سراسر جهان میباشند و عدم برقراری ارتباط موثر با آنها میتواند منجر به تجربه ناخوشایند شود. چت بات هتل مبتنی بر هوش مصنوعی با پشتیبانی از زبان های مختلف میتواند این مانع را از سر راه بردارد.
کاهش بار کاری منابع انسانی
بهبود خدمات مشتریان همواره از دغدغه های مدیران هتل میباشد. یکی از راهکارهای پاسخگویی به این دغدغه، پیاده سازی چت بات هوشمند هتل میباشد. چت بات ها موجب تسهیل و اتوماسیون بسیاری از امور همچون پاسخگویی به سوالات در مورد سیاست های هتل، آدرس دهی و مدیریت رزروها که در حال حاضر بر عهده نیروی انسانی میباشد.
این امر موجب کاهش بار کاری پرسنل جهت ارائه خدمات با کیفیت در سایر حوزه ها و مدیریت پرسش ها و امور پیچیده تر مرتبط با مهمانان هتل میگردد.
تعاملات شخصی سازی شده
ایجاد تجربیات شخصی سازی شده برای مهمانان در صنعت گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است. چت بات ها بهترین شیوه برای رقم زدن این نوع از تجربیات هستند. چت بات هوشمند برای هتل میتواند داده های مربوط به مهمانان را گردآوری، پردازش و ذخیره سازی نموده و از آنها برای بازاریابی و خلق تجربیات سفارشی استفاده نماید. بدین ترتیب، هتل ها همواره جلوتر از نیازمندی های مشتریان خود پیش می روند.
فرصت های Upsell (بیش فروشی)
متقاعدسازی مشتریان جهت خرید محصولات و خدمات سطح بالاتر هتل
- پیشنهاد اتاق با چشم انداز بهتر
- تبلیغ پکیج های ویژه همچون ماساژ
- پیشنهاد خدمات لوکس اتاق همچون گل های تازه و شکلات
فرصت های Cross-sell (فروش مکمل)
پیشنهاد محصولات یا خدمات مرتبط و مکمل به مشتریان بر اساس خریدهای اخیر یا علاقه مندی ها
- پیشنهاد گزینه های ویژه سرگرمی و گشت گذار
- تبلیغ عضویت در برنامه های وفاداری با برجسته نمودن مزیت ها
- پیشنهاد خدمات ویژه رفت و آمد همچون شاتل های فرودگاهی
- کمک به مهمانان جهت تدارک رویدادهایی همچون مراسم عروسی و جلسات
- پیشنهاد اقلام ویژه در فروشگاه های هتل همچون سوغاتی ها
امکانات چت بات هوشمند هتل
چت بات هتل مبتنی بر هوش مصنوعی، طیف گسترده ای از امکانات را به منظور بهبود تجربیات مهمانان و تسهیل عملیات هتل ارائه مینماید.
دستیار هوشمند رزرو
کمک به مهمانان جهت رزرو، تغییر یا لغو رزرو هتل
انتخاب اتاق هتل
کمک به مهمانان جهت انتخاب اتاق ها بر اساس ترجیحات همچون چشم انداز، اندازه تخت و غیره.
فرآیند Check-in و Check-out
تسهیل فرآیند check-in و check-out شامل ارائه کلیدهای دیجیتال و بیان امکانات check-out
پاسخگویی به پرسش های متداول
پاسخگویی به سوالات متداول (FAQs) در رابطه با مواردی همچون امکانات، سیاست های هتل، جاذبه های بومی و غیره.
سفارش روم سرویس
امکان سفارش روم سرویس، درخواست خدمات خانه داری هتل یا درخواست های ویژه توسط مهمانان
رزرو رستوران
کمک به مهمانان جهت رزرو رستوران داخلی هتل یا راهنمایی در رابطه با رستوران های نزدیک به هتل
خدمات کانسیرج
کمک به مسافران جهت تدارک حمل و نقل، رزرو تیکت های رویدادها یا جاذبه ها و ارائه پیشنهادات بومی
بازخورد و نظرسنجی
گردآوری بازخورد و پرسشنامه رضایت مهمانان جهت بهبود خدمات و رسیدگی لحظه ای به دغدغه های آنان
پشتیبانی از زبان های مختلف
ارائه پشتیبانی چند زبانه برای پذیرش مهمانان از سراسر جهان با پس زمینههای زبانی مختلف
سفارشی سازی
پیشنهادات و توصیه های شخصی سازی شده همچون پیشنهاد امکانات هتل یا تفریحات بر اساس داده ها و علایق مهمانان
نوتیفیکیشن ها و یادآوری ها
ارسال خودکار یادآوری ها برای زمان های check-in/check-out، خدمات دارای زمانبندی یا رویدادهای آینده
تبلیغات و آفرها
اطلاع رسانی به مهمانان در رابطه با پیشنهادات ویژه، تبلیغات و برنامه های وفاداری در دسترس طی دوران اقامت آنها
یکپارچه سازی با PMS
امکان یکپارچه سازی با سامانه مدیریت دارایی هتل جهت دسترسی به اطلاعات مهمانان، مدیریت رزروها و به روز رسانی لحظه ای داده ها
تورهای مجازی
فراهم نمودن تور مجازی از اتاق ها، امکانات و خدمات هتل جهت ارائه ذهنیت دقیق تری از اقامت به مهمانان
پرداخت ها و صورتحساب ها
راهنمایی مهمانان در مورد هزینه ها، تسهیل فرآیندهای پرداخت و صدور رسید الکترونیکی
امکانات دسترسی پذیری
قابلیت هایی همچون دستورات صوتی و تبدیل متن به گفتار برای مهمانان دارای ناتوانی های ویژه
کمک های اورژانسی
فراهم نمودن کمک های اورژانسی از طریق راهنمایی های ایمنی به مهمانان، تماس با خدمات اورژانس یا راهنمایی های پزشکی
یکپارچه سازی با پیام رسان ها
امکان تعامل مهمانان با چت بات از طریق پلتفرم های پیام رسان دلخواه همچون واتساپ، پیامک و غیره
آخرین وضعیت آب و هوا
ارائه آخرین وضعیت آب و هوا برای مدت زمان اقامت مهمانان و پیشنهاد اقدامات مناسب بر اساس وضعیت جوی
تحلیل ها و گزارشات
ارائه بینش های اطلاعاتی در مورد تعاملات، علاقه مندی ها و روندهای مرتبط با مهمانان جهت بهبود خدمات و استراتژی های بازاریابی
جمع بندی
چت بات هوشمند برای هتل بواسطه بکارگیری فناوری پیشرفته، رابط کاربری حرفه ای و مکالمات طبیعی، قابلیت دگرگونی تعامل با مهمانان را دارد. پیاده سازی چت بات هوشمند هتل به معنی سرمایه گذاری هتل برای راهکاری است که نه تنها تجربیات مهمانان را بهبود میبخشد، بلکه کارایی عملیاتی را نیز به سطح جدیدی ارتقا میدهد.
- مدیریت همزمان حجم بالای درخواست های کاربران
- امنیت و محرمانگی داده های حساس هتل و مهمانان
- پاسخ های دقیق و سریع به سوالات مشتریان
- بهبود و یادگیری پیوسته بر اساس ترجیحات کاربران