چت بات هوشمند برای دانشگاه ها، موسسات آموزشی و مدارس
چت بات هوشمند در صنعت آموزش را میتوان یک سیستم چت آنلاین در نظر گرفت که مکالمات انسانی را شبیه سازی نموده و تعاملات طبیعی و واقع گرایانه ای را به صورت خودکار با فراگیران، اساتید و سایر کاربران برقرار مینماید. اساسا میتوان آن را همچون یک ربات جهت پاسخگویی هوشمند به پیام ها در نظر گرفت.
راهکارهای فناورانه متعددی جهت اتوماسیون امور موسسات آموزشی قابل ارائه میباشند، با این حال تنها چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که رویکردی انسان گونه دارند. از طرفی، به مرور زمان با استفاده هر چه بیشتر از چت بات ها عملکرد آنها با یادگیری از تعاملات پیشین بهبود پیدا میکند.
تکامل چت بات ها در گذر زمان
چت بات هوشمند در صنعت آموزش به تازگی مورد توجه واقع شده اند، چراکه در گذشته نه چندان دور محدودیت های بسیاری داشتند. عملکرد نخستین چت بات ها کاملا ماشینی و بر مبنای تعداد محدودی از پاسخ ها صورت می گرفت. پیشرفت سریع فناوری هایی همچون یادگیری ماشین و هوش مصنوعی موجب بهبود قابل توجه چت بات ها گردیده است. امروزه چت بات ها قادر به درک بهتر زبان انسان ها و پاسخگویی به درخواست ها با ضریب دقت بالایی هستند.
۶۹ درصد
مشتریان ترجیح میدهند که از چت بات ها به دلیل پاسخگویی سریع به سوالات ساده خود استفاده نمایند.
منبع: Salesforce
حوزه های بکارگیری چت بات هوشمند
تلفیق چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت آموزش یک روند موقت و زودگذر نیست، بلکه چشم انداز این صنعت میباشد. با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی، چت بات ها نیز قابلیت های پیشرفته تری ارائه میدهند. این امر، بکارگیری زودهنگام این پیشرفت ها را توسط موسسات و اساتید جهت بهره مندی حداکثری از فرصت ها الزامی مینماید.
پشتیبانی:
- راهنمای لحظه ای پرسش های فراگیران در رابطه با دوره ها، تکالیف و منابع
- راهنمایی سفارشی در مورد مسائل آموزشی و مدیریتی همچون زمانبندی ها و ثبت نام
- پاسخگویی در رابطه با مسائل فنی سامانه ها و ابزارهای آموزش مجازی
- تسهیل پشتیبانی اختصاصی در قالب گفتگوهای چت بات محور
اتوماسیون فرآیند کسب و کار:
- اتوماسیون امور مدیریتی همچون حضور و غیاب، پیگیری نمره و ثبت نام
- اتوماسیون تکمیل فرم ها، ارائه مدارک و رهگیری وضعیت درخواست
- گزارشدهی و تحلیل های پیشرفته در مورد عملکرد، تعامل و ارزیابی ها
- امکان یکپارچه سازی با پلتفرم های کنونی همچون سامانه آموزش مجازی
بازاریابی و فروش:
- پیشنهادات و اطلاعات سفارشی در رابطه با برنامه ها، دوره ها و رویدادها
- مشاور هوشمند فراگیران احتمالی جهت دنبال نمودن نقشه راه آموزشی و شغلی
- اجرای کمپین های هدفمند از طریق پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی
- گردآوری بازخورد و اطلاعات فراگیران در راستای بهبود استراتژی های بازاریابی
۷۰ درصد
دستیارهای مجازی به سازمان ها کمک میکنند تماس ها، پیام های دریافتی و پرسش هایی که در قالب ایمیل مطرح می شود را تا ۷۰ درصد کاهش دهند.
منبع: Gartner
موارد کاربرد چت بات هوشمند در صنعت آموزش
تدریس
چت بات های هوشمند آموزشی را میتوان به عنوان دستیارهای شخصی بکار گرفت که هر فرد را به صورت اختصاصی هدایت می نمایند. سیستم های تدریس هوشمند با آنالیز پاسخ ها، الگوهای یادگیری و عملکرد کلی، آموزش را با رویکرد کاملا شخصی سازی شده ارائه می نمایند. همچنین، چت بات ها برای افراد دارای عملکرد ذهنی متفاوت دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند، چرا که امکان تطبیق برنامه های آموزشی را متناسب با نیازمندی های این دسته از افراد فراهم می نمایند.
چت بات هوشمند با قابلیت تبدیل ارائه ها و کنفرانس ها به مکالمات دوسویه موجب افزایش تعامل میگردد. این رویکرد، فراگیران را به طرح سوالات و مشارکت فعال و آسان در فرآیندها ترغیب مینماید. در نتیجه، سطوح تمرکز و درک موضوع بهبود می یابد. چت بات ها از طریق ایجاد تجربیات یادگیری سفارشی، فراگیران بیشتری را به موسسات آموزشی جذب می نمایند. همچنین، احتمال بازگشت فراگیران قبلی نیز بالاتر خواهد بود.
تعامل
مشارکت فراگیران دارای نقش عمده ای در جلب اعتماد آنان میباشد. در این راستا، چت بات های هوشمند در صنعت آموزش نقش مهمی به عهده دارند، چراکه امکان رهگیری میزان پیشرفت و تعاملات مستمر از طریق محتواها و پیشنهادات سفارشی را فراهم مینمایند. چت بات های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی پرسش ها و تبادل اطلاعات در رابطه با تکالیف، دروس، سخنرانی ها و رویدادها میباشند.
کمک به کادر آموزش
اساتید عموما به دلیل زمانبندی های فشرده و حجم بالای وظایف روزانه با چالش مواجه هستند. چت بات هوشمند در صنعت آموزش با اتوماسیون اموری همچون برگزاری آزمون ها، ارزیابی ها و بررسی تکالیف، دستیار آموزشی ارزشمندی برای اساتید محسوب میشود. چت بات ها با تسهیل امور تکراری، موجب تمرکز کادر آموزش بر ارائه آموزش با کیفیت میگردند. به عنوان مثال، چت بات ها قادر هستند تا در صورت غیبت فراگیر با ارسال یادداشت یا یادآور برای اساتید، آنها را مطلع نمایند.
پشتیبانی
چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت آموزش همچون یک پشتیبان در تمامی فرآیندهای موسسات آموزشی از پیش از ثبت نام تا پشتیبانی پس از اتمام تحصیل یا دوره های ثبت نامی میباشد. چت بات ها علاوه بر فعالیت های کلاسی، اطلاعات ارزشمندی را در مورد امکانات موسسه ارائه نموده و در این زمینه نیز به فراگیران کمک میکنند. پیاده سازی چت بات هوشمند در صنعت آموزش، امکان پاسخگویی لحظه ای و دقیق را فراهم نموده و با ارائه راهکارهای سفارشی به کاربران، موجب ارتقای اعتبار سازمان در حوزه آموزش مجازی میگردد.
گردآوری داده ها
تسهیل فرآیندهای گردآوری و به روز رسانی داده ها، تقریبا هدف مشترک تمامی سازمان ها میباشد. موسسات آموزشی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی میتوانند اطلاعات را به نحو موثرتری گردآوری و ذخیره سازی نمایند. این نوع از بهینه سازی ها، موجب میشود تا دیگر نیازی به مداخله فراگیران در به روز رسانی اطلاعاتشان نباشد. سیستم پیشرفته گردآوری داده موجب ارتقای کارایی مدیریتی شده و امکان استفاده موسسات از اطلاعات را در صورت لزوم مهیا مینماید. چنین ساده سازی هایی به مراکز کمک نموده تا نیاز به انجام دستی امور جهت به روز رسانی ها را به حداقل رسانده و بکارگیری منابع را تسهیل نماید.
تکالیف
در دوران تعطیلات که ارتباط فراگیر با اساتید ممکن است به راحتی امکان پذیر نباشد، چت بات های هوشمند به عنوان یک ابزار ارزشمند به شمار می روند. چت بات ها تبادل جزئیات تکالیف، زمانبندی ها و پاسخگویی به سوالات را تسهیل می نمایند. بکارگیری فناوری های نوآورانه، آموزش پایدار فراتر از مرزهای سنتی کلاس درس را تضمین می نماید. دستاوردهای این امر برای موسسات، تعالی آموزشی و خلق تجربیات مثبت برای دانش آموزان میباشد.
ارزیابی ها
چت بات های هوشمند در حوزه آموزش با دسترسی به داده های آزمون و پاسخ های فراگیر، فرایندهای ارزیابی را اتوماسیون مینمایند. پس از تعیین امتیاز و نمره فراگیر، اطلاعات ارزشمندی در مورد خلاهای آموزشی فراهم می نمایند. ارائه به موقع نتایج به فراگیران به شیوه ای ساختار یافته، درک بهتری از وضعیت پیشرفت و نقاط نیازمند بهبود را در اختیار آنان قرار میدهد. بدین ترتیب، ارزیابی های دقیقی از عملکرد دانش آموزش در اختیار فراگیر، اساتید و سایر ذینفعان قرار میگیرد.
مدیریت
چت بات هوشمند موسسات آموزشی از طریق تسهیل فرآیندهای مدیریتی به عنوان یک رابط موثر میان فراگیران و موسسات میباشد. چت بات ها امکان دسترسی به اطلاعاتی همچون شهریه، جزئیات دوره، بورسیه ها و رویدادها و غیره را فراهم مینمایند. چت بات هوشمند با دیجیتالی سازی فرآیندهای ثبت نام و تسهیل کانال های ارتباطی، امکان مدیریت بار کاری کارکنان را فراهم مینماید. دخیل نمودن چت بات ها در امور مدیریتی مزیت هایی همچون افزایش کارایی موسسات آموزشی و کاهش زمان های انتظار را به همراه دارد. این کارایی موجب افزایش رضایتمندی در میان پرسنل و فراگیران میگردد و متعاقبا، تاثیر مثبت بر اعتبار موسسه خواهد داشت.
ارتباط با فارغ التحصیلان
چت بات ها می توانند جهت ارتباط با فارغ التحصیلان مورد استفاده قرار بگیرند. در این صورت، موسسات میتوانند با دانش آموختگان یک شبکه فعال ایجاد نموده و فرصت های آموزشی و مشارکت بیشماری را ترتیب دهند. بدین ترتیب، علاوه بر تاثیر مثبت بر تصویر برند، موجب جذب فراگیران جدید و ذینفعان احتمالی میگردند.
۷۱.۲ درصد
تمامی تعاملات در حوزه آموزش را میتوان به راحتی از طریق چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی اتوماسیون نمود.
منبع: LivePerson
مزیت های چت بات هوشمند در صنعت آموزش
کاهش هزینه ها:
کاهش نیاز به پرسنل اضافی، صرفه جویی در زمان و هزینه ها از طریق اتوماسیون امور و سوالات تکراری
توسعه پذیری:
امکان پاسخگویی همزمان شمار بالایی از پرسش ها، اطمینان از پاسخگویی لحظه ای بدون ایجاد بار کار برای پرسنل
ارتباطات موثر:
تسهیل ارتباطات میان فراگیران، اساتید و کادر اداری و مدیریتی جهت اطمینان از دسترسی به اطلاعیه ها و آپدیت های ضروری
تحلیل های پیشرفته:
گردآوری و تحلیل داده های مربوط به پرسش ها، سطوح تعامل، معیارهای عملکردی و ارائه بینش ها جهت بهبود متدهای آموزشی و نتایج دانش آموزان
پشتیبانی از آموزش مجازی:
ایفای نقش مهم در ارائه پشتیبانی فنی، ارائه منابع آموزشی مورد نیاز و تسهیل تعاملات مجازی میان اساتید و فراگیران
شخصی سازی آموزش:
ارائه پیشنهادات سفارشی، منابع آموزشی و پشتیبانی بر مبنای ترجیحات، سبک یادگیری و نیاز های آموزشی فراگیر
پشتیبانی از زبان های مختلف:
امکان تعامل به زبان های مختلف جهت فراهم نمودن فرصت های آموزشی بدون مرز برای فراگیران از کشورها و پس زمینه های مختلف
جمع بندی
بکارگیری چت بات هوشمند در صنعت آموزش، جهشی بزرگ به سمت یادگیری با اثربخشی بیشتر و سطوح بالاتری از سفارشی سازی میباشد. این سیستم های هوشمند موجب تحول شیوه دسترسی فراگیران به اطلاعات، پشتیبانی و تعامل با چارت آموزشی میگردند. بکارگیری پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و تحلیل های پیشرفته داده، علاوه بر فراهم نمودن امکان ارائه پشتیبانی لحظه ای موجب کسب بینش های ارزشمندی در رابطه با رفتار و الگوهای رفتاری فراگیران میگردد.
همچنین، چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند بار کاری اساتید را از طریق مدیریت پرسش های تکراری کاهش داده و امکان تمرکز بر ارائه آموزش های باکیفیت بالاتر و مشاوره های شخصی سازی شده را برای آنان فراهم مینماید. این همزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها و فناوری میتواند ظرفیت های بسیاری را برای بهبود مسیر آموزشی فراگیران در هر سن و با هر پیش زمینه آموزشی فراهم نماید.